Det här webinaret arrangeras av Svensk Dagligvaruhandel

Den svenska marknaden för dagligvaror har under de senaste decennierna förändrats. På 50-talet fanns det cirka 40 000 butiker, idag knappt 4 000. I takt med att samhället förändrats och människor flyttat har också dagligvarubutikerna blivit färre. Men butikernas roll har också förändrats för att möta den nya efterfrågan. Allt handlar om kampen om köpkraften. Svensk Dagligvaruhandel bjuder in till ett webbinarium om vad som karaktäriserar dagens butiksnätverk, var de ligger, storlek och var kampen om köpkraften sker. Vi kommer presentera en ny rapport Fakta om mat: Kampen om köpkraften och även presentera Dagligvaruindex maj. .

 

Datum: 18 juni 2024

Tid: 08:00-08:55

 

AGENDA

08:00 Dagligvaruindex maj
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel

08:05 Huvudslutsatser från rapporten Priset är viktigt, men inte allt
Johan Jarelin, utredare Konsumentverket

08:20 Ny rapport - Fakta om mat: Kampen om köpkraften.
Fredrik Bergström, Ek. Dr. och rådgivare

08:30 Panelsamtal Kampen om köpkraften
I samtalet deltar Nils Bohlin, Handlarutveckling, ICA Handlarnas Förbund och Fredrik Bergström, Ek. Dr. och rådgivare. Fler namn tillkommer

Samtalet modereras av Cecilia Anneling, Svensk Dagligvaruhandel.