Digitala produktpass (DPP) förväntas börja implementeras med start 2027 och kommer att påverka i stort sett alla företag som säljer fysiska produkter på den europeiska marknaden. I det här webinaret får du en genomgång av vad DPP är och hur det kan bli till en konkurrensfördel för ditt företag. Du får insikt i hur GS1-standarder som GTIN, 2D-koder och Digital Link kan vara möjliggörare för att underlätta spårbarhet och implementeringen av DPP. Du får också verktyg och tips för att komma i gång med interna förberedelser inför 2027.

 

Digitala produktpass är en del av en ramlagstiftning från EU – Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR), som klubbades i EU i juni 2024. Digitala produktpass ska samla information om en produkts hållbarhet och livscykel, vilket ska underlätta cirkularitet och återvinning. De ska göra det möjligt att dela data om till exempel produkters ursprung och hållbarhetsprestanda med företag, konsumenter och myndigheter.

 

Vad får du med dig?

  • Insikt i vad Digitala Produktpass (DPP) är och hur det kan skapa konkurrensfördelar för ditt företag

  • Kunskap om hur GS1-standarder kan hjälpa dig möta det kommande lagkravet

  • Konkreta tips för att komma i gång med DPP-arbetet i din organisation

 

Praktisk information 

Datum: 6 februari 2025
Tid: 09:00-10:00
Plats: Digitalt
Pris: Kostnadsfritt
Målgrupp: För dig som arbetar i litet eller medelstort företag (SME:s) som säljer fysiska produkter på den europeiska marknaden och påverkas av digitala produktpass. (Kravet på digitala produktpass kommer att omfatta nästa alla produkter utom livsmedel, djurfoder, läkemedel och fordon.)

 

Talare

Pauline God

TrusTrace

Lennart Strandberg

Blue Cromos

Fredrik Malm

Blue Cromos

Staffan Olsson

Head of Public Affairs, GS1 Sweden

Karolin Catela

Product Specialist, GS1 Sweden